Wednesday 3 July 2013

0
Komen

Kari Sotong

Makanan lagi?????????????????
Hehehehe.. . Kepada semua pembaca kena redha erk
Aku ni tak lah panda memasak pon.Tapi sekadar nak lawan dengan Chef Jo tak jadi masalah.
hahahahaha

Aku semalam tak tau nak masak ape
ES plak beli sotong. So, sudah tentu tekak dia nak makan sotong.
Aku sebagai seorang isteri yang solehah mesti lah aku kena sediakan apa yang diinginkan, peeewwiitt
Aku pun apa lagi, buka lah internet untuk tengok apa yang patut (resipi)
Nasib baik umah aku ni walaupun barang tak guna tapi tetap sediakan jugak
So, ada lah semua pekakas2 yang aku nak guna untuk masak kari sotong ni
Aku ada lah ambil 1 resipi yang bagi aku amat2 mudah
And yang paling penting memang sedap,

Lepas je aku masak, ES beria nak try, aku pun apa lagi, dah permulaan pertama, haruslah bagi ES try.
Lagi pun nak taw jugak komen dia. heheh


Ni lah hasilnya masakan aku semalam
U all tengok berselera x?

6 ekor sotong
Kari Ikan
Daun Kari
Bawang Merah
Bawang Putih
Cili Boh
Garam
Gula
Santan
Ubi Kentang

mula2 basuh sotong sampai bersih.
Then tumiskan bawang merah, bawang putih, daun kari.
Lepas tengok bawang dah hampir layu, masukkan rempah kari dan cili boh.
 Tapi sebelum itu, cili boh and rempah kari perlu dibancuh dengan air.
Lepas je semuanya nampak sebati, masukkan santan and sedikit air.
Masukkan sotong and juga ubi kentang.
Bila dah agak2 masak, boleh masukkan garam dan gula....
SIAP........

ES ada lah bagi cadangan untuk penambahbaikan
Aku pun tambah lah apa yang patut.

Hari ini....................................................

ES : Sayang, buat apa 2?
Aku: Tengah update penyata. Honey kat mana?
ES : On the way nak g toilet.
Aku : erm...baru nak kol, kalau tak, balik nnti baru jumpa. hehehe
ES : Sayang, thanks for the sotong. memang sedap sanagt2
Aku : (dengan muka terharu dan bangga)..oh yeeee
ES : Tadi time makan, Abang Rizal and En yazid datang. Diorang siap kata nampak sedap.
Aku : Ohh yyye ke? Baguslah. Honey makan macam mana?
ES : Memang sedap. kenyang sangat2 makan

2 lah perbualan aku dengan ES. Semua komen ES memang boleh diambil pakai sebabnya ES ni jujur orangnya. kalau dia kata tak sedap, memang betol tak sedap lah. heheh

No comments: