Friday 15 November 2013

0
Komen

Puding Gula Hangus @ Puding Caramel

Okeh... Now, it's time for me
to share one resepi. Tapi may be semua
orang tahu nak buat puding ni
sebabnya ianya teramat2 lah mudah

Aku buat puding ni semalam
sebabnya ES pernah mintak aku buat tapi
aku je yang tak buat2. hehe
So, alang2 semalam semua bahan lengkap
kat umah 2, aku pun buatkan je lah

Bahan2 yang diperlukan ialah :
Telor - 7 biji
Susu pekat - 1/2 tin
Air - 1/2 tin
Kastad - 2 sudu
Gula - 3 sudu

Cara membuatnya............
1) Letakkan loyang yang korang nak guna atas api
2)Then panaskan gula terlebih dahulu.
3)Jangan kasi gula sampai hangus sebab takut pahit
4)Rata kan gula tersebut keseluruh loyang
5) Biarkan gula tersebut betol2 sejuk.

6)Panaskan kukusan
7)Pupuk telor tersebut sampai kembang

8)Dalam bekas berasingan, masukkan susu pekat tadi
9)Tambahkan air dan tuang separuh kedalam susu
10) Lebihan air tadi masukkan kastad dan kacau
11) Bila tiada ketulan, tuangkan kedalam susu tadi

12)Tuangkan susu tadi kedalam pukulan telor
13)Pukul sehingga sebati dan kembang

14)Bila pengukus sudah panas, masukkan loyang terlebih dahulu
15)Barulah tuangkan adunan tadi kedalam loyang
16) Kukus selama 20 min sahaja

Jangan bimbang.. selama 20 minit confirm akan masak

Senang je nak buatnya. Nampak panjang
sebabnya aku terangkan 1 per 1.
Nantikan ada plak yang salah buat.
ES yang sakit kaki pun boleh tolong aku
ES amat terkejut sebabnya sangat senang nak buat.

Selamat mencuba kengkawan................

Yang korang nampak kat atas ni ialah hasil daripada
gula yang kita masak awal2 tadi

Kalau nak tebal, jangan lah guna loyang yang
terlampau lebar. And lepas je masak, biarkan ianya
sejuk terlebih dahulu, baru boleh terbalikkan ia
Jangan terbalikkan panas2 sebabnya takut hancur.

Lepas 2 boleh letak dalam peti sejuk....
sedia di makan....................

No comments: