Tuesday 19 November 2013

0
Komen

Nasi Goreng Honey

Salam semua.. Hari ini aku kongsikan
dengan semua readers aku pasal
Nasi Goreng Honey.
Okehhh... Nama macam pelik kan?
Sebenarnya sepanjang berkahwin dengan ES ,
aku asyik rasa dia masak gulai lah,
masak asam pedas lah...
Ni kali pertama dia masak masakan yang simple
yang orang bujang pun boleh buat

Bila aku tanya nama apa resipi ni,
dia kata ni resepi dia... So aku bagi lah nama
resepi ni Nasi Goreng Honey. hahahaha
Padahal aku rasa, ni mungkin nasi goreng belacan
je kot. Saja buh nama ni kasi gempak!!!!!!

Walaupun ES yang masak, tapi tetap juga menemaninya.
Sampai siap tau. Isteri mithali katakan. huhu

Resepinya....
Bawang putih - 3 ulas
Bawang merah - 4 biji
Ikan bilis - segenggam
Cili padi - 4 tangkai
Belacan - sedikit
Nasi - 2 orang makan
Telor - 1 biji
Garam & Gula
Mix vegetables


Mula....
Tumbukkan :
bawang merah
bawang putih
belacan

Ikan bilis ni ikut suka hati korang lah.
Kalau tak mau letak pun tak pe.
Aku terpaksa letak sebabnya semalam kat umah
aku tak de lauk lain. hahahaha

Ni terpulang pada semua untuk letak banyak mana
Kalau suka pedas, letak lah banyak.
Macam aku, ES memang manja orangnya.
Tak boleh makan pedas.
hahahahahaha


Gorengkan ikan bilis terlebih dahulu..
Jangan angkat ikan bilis ni taw..
terus masukkan bahan2 yang telah ditumbuk tadi
Masukkan juga cili padi
Kiranya gaul bersama lah...
Lepas 2 masukkan garam & gula



Bila semuanya dah nampak ok..
Pecahkan telor kedalam bahan tadi.
Kacau sehingga telor masak and juga
tidak melekat pada kuali.



 


Haaa..... last sekali masukkan lah nasi and juga
mix vegetables.
Ikut suka hati korang lah...

Sekian sahaja kelas masakan kita pada hari ni..
hahahaha...
Selamat mencuba resepi dari ES ni
Tapi aku rasa ES ni pun rembat je dari
mana2 ni. Then bagitaw ni resepi dia. hahahaha

No comments: