Monday 22 July 2013

0
Komen

Resepi Gerodok Telur

Salam semua..
Good Monday's Blues... hehe
Biasa lah bila first day kerja kan?
Pelik dengan nama resepi aku?

Sabar2 k.... aku akan tunjuk apa ke jadah yang di
namakan dengan gerodok telor ni.
Actually this is a kuih from Kelantan.
Aku pun before ni tak pernah tahu nama kuih ni.
main bedal je

Tapi kuih ni agak manis lah kalau di beli kat kedai
Buat sendiri, ikut suka hati lah nak letak gula banyak mana pun
Macam aku yang memang penting kan kesihatan
tentu lah sedikit saja ma... hahahaha

Aku tak tahu orang KL ni panggil kuih ni apa. So aku pun
terpaksa letak je nama entry aku seperti mana nama di Kelantan.
Tapi aku rasa if taip kat google nama ni pun
for sure akan kuar jugak
Kalau tak taw cuba lah korang tanya cik google 2.

Resepi yang diperlukan adalah :


Gula Melaka - bergantung pada berapa banyak telur yang digunakan

Cairkan gula melaka dengan sedikit air + daun pandan
Bila dah betul2 cair, kena sejukkan dulu

Telor 5 biji

Telur + Santan(sedikit sahaja) + gula melaka yang dah cair

Ada mixer baru haruslah guna. hahaha
Padahal pakai blender @ tangan boleh
Cumanya kalau pakai tangan mungkin tak naik kembang sangat

Tengok lah semangat ES
Balik kerja tak sempat change baju terus tolong wife dia
Ni lah bertambah2 sayang kat ES. huhu
Padahal nak try mixer baru, huhuhu

Bila dah kembang cantik, masukkan dalam loyang
then kukus lah selama 20-30 minit.
Jangan lupa masukkan 3 kuntum bunga cengkih


Ni lah rupa dia bila dah masak

Sebenarnya sebelum ni aku pernah buah dengan cousin aku
tapi tak buat yang kukus and juga guna santan.
Bila dah try yang ni, sedap jugak. hehee
Aku bawa g umah kak ipar aku. Lagi pun dah memang ada lebih
So, apa lagi, haruslah bawa memandangkan aku tak de
bawa apa2 pun. huhu

Kak ipar aku siap tapau kat semua taw adik and adik ipar dia.
hehehe.. baik kan kak ipar aku. huhu
Ni ES minta sup je sebabnya lauk lain ES kata tak nak
Sup tulang ni meletop tawwww

Aku juga ambil akok. Al maklumlah nak jumpa akok yang sedap
kat KL ni agak susah. Yang adik ipar bawa ni memang sedap. hehee


No comments: